به نام خداچگونه می توان دانش آموزان را به درس ریاضی علاقه مند کرد.

موضوع: چگونه می توان دانش آموزان را به درس ریاضی علاقه مند کرد.

محقق: لیلا عبدی

توصیف وضعیت موجود

چندین سال است که در مدارس استثنایی مشغول به تدریس هستم متاسفانه ناتوانی های ذهنی و جسمی این کودکان یادگیری را برای آنها مسکل کرده است.کودکان استثنایی بسیار دیر می آموزند و سریع فراموش می کنند همین ویژگی بسیاری از کودکان را از درس و یادگیری دلسرد و خانواده آنها را نا امید کرده است، اما من به عنوان معلم استثنایی می خواهم به خود بچه ها و خانواده های آنها و دیگران ثابت کنم که آنها هم (می توانند) و ما باید آنها را به دلیل ناتوانی هایشان حذف نکنیم. علاوه بر مشکل کند یادگیری آنها مشکلاتی دیگر هم سد راه آموزش به این کودکان وجود دارد که با شناسایی آنها و کمک به رفع آن مشکلات می توان آموزش بهتر و یادگیری بیشتر را در آنها ایجاد کرد. یکی از دروسی که این دانش آموزان تا حدودی نسبت به آن بی علاقه و دلسرد هستند، ( درس ریاضی) می باشد و این بی علاقه بودن به درس ریاضی مشکلاتی را برای یادگیری درس ریاضی برای انها بوجود آورده است. (امسال هم در آموزشگاه استثنایی توحید دختران در پایه دوم تدریس می کنم. ) اوایل امسال هم عدم علاقه آنها را در زنگ ریاضی مشاهده کردم. ( معلم: خوب بچه ها این زنگ ریاضی داریم)

دانش آموز: اه

دانش آموز: خانم معلم نمی شود این زنگ برویم ورزش)

از خود پرسیدم علت اینکه این دانش آموزان حاضرند زنگ ورزش را با زنگ ریاضی عوض کنند چیست؟

نتایج

پس از جمع آوری اطلاعات و بررسی نتایج هر جلسه تدریس به این نتایج دست یافتم:

1-    دانش آموزان در کلاس های ریاضی فعال و پرتحرک شدند.

2-    به درس ریاضی علاقه مند شدند و برای آن ارزش قائل شدند.

3-    با رغبت در جریان تدریس شرکت می کردند و از حضور در بازیها لذت می برند.

4-    میزان یادگیری آنها در جلسه اول تدریس افزایش پیدا کرد.

5-    شوق انجام تکالیف ریاضی در منزل بیشتر شد

6-  نمرات بهتری را از درس ریاضی به دست می آورند همین کسب موفقیت ها باعث زمینه ساز علاقه بیشتر و کسب موفقیت در دیگر دروس شد.

7-    در کلاس جوی صمیمی همراه با احترام متقابل فراهم شد.

8-    کودکان با بررسی و دستکاری اشیا و وسایل کمک آموزشی بهتر می آموختند.

9-  من معلمی شده بودم که قبل از شروع کلاس سعی می کردم برای هر موضوع درسی، بازی مناسب و جالبی را تدارک ببینم.

از بررسی نکات مثبت و منفی هر جلسه تدریس رعایت این نکات در تدریس درس ریاضی لازم بود.

1-  دانش آموزان در محیط خارج از کلاس بهتر می آموزند پس باید بعد از چند جلسه تدریس در کلاس یک جلسه را در حیاط یا سالن اجتماعات برگزار می کردم. (تنوع در محیط)

2-    تدریس به صورت گروهی و انفرادی (البته دانش آموز استثنایی به روش انفرادی بهتر می آموزد)

3-    تدریس با آمیخته ای از روشهای تدریس ( بازیهای تربیتی، اکتشافی، توضیحی و غیره) بهترین شکل تدریس بود.

4-    رعایت صحیح مراحل تدریس (مجسم، نیمه مجسم...)



تاريخ : چهارشنبه نهم آبان 1386 | 7:56 | نویسنده : محمد فایق مجیدی دهگلان |
.: Weblog Themes By RoozGozar.com :.

  • قالب وبلاگ
  • اس ام اس
  • گالری عکس